· 

Hoogbegaafde kinderen? Die willen toch juist veel leren?

Ik zie soms vraagtekens in de ogen van mensen als ik ze vertel dat ik met de kinderen uit mijn ‘plusgroep’ vaak creatief werk. Hoogbegaafde kinderen willen toch juist veel leren? Waarom bied jij dan zoveel creatieve werkvormen aan?

Leren en creatief werken lijken nog steeds twee losstaande zaken te zijn terwijl er zó ongelofelijk veel wordt geleerd! Ik ga proberen uit te leggen waarom ik vaak creativiteit aanbied.

In de periode voor de kerstvakantie werkte ik met de leerlingen over het thema magie. De opdracht was om iets te maken dat voor hen met magie te maken had, maar ze moesten me wél kunnen uitleggen waarom ze hier voor kozen en waar ze specifiek op gingen letten in het proces.
Eén van mijn leerlingen wilde gaan letten op netter en rustiger werken, want de vorige keer moest hij helemaal opnieuw beginnen omdat hij te snel was en daardoor fouten had gemaakt. Een andere leerling wilde beter op de tijd te letten, omdat het nog steeds heel moeilijk is om iets op tijd af te hebben. Enkele leerlingen zochten hun uitdaging het de materialen. “Ik heb nog nooit echt met klei gewerkt, dat wil ik wel eens leren juf.” De voorzichtige leerling die liever in het platte vlak wilde werken heb ik de optie gegeven om eens met verschillende tekenmaterialen die ze nog niet kende, verschillende technieken uit te proberen in één grote tekening.

Als je gewend bent dat alles in één keer goed gaat, is het enorm frustrerend als je kleiwerk 3x afbreekt als het droogt omdat je de techniek niet goed hebt toegepast. Het lukt je maar niet om dat papier netjes strak om die doos te krijgen. Grrrrr! Dat ene rondje past maar niet in de koker om die hoed af te krijgen! En wat dacht je van een juf die je verbiedt plakband te gebruiken! Je zou het bijna opgeven en de leerkuil de rug toekeren.

Binnen creatief/beeldend werken is er ruimte voor eigen ideeën (autonomie), experimenteren en ontdekken. Kijkend naar de hypergevoeligheden van Dabrowski kan de verbeeldend gevoelige leerling helemaal los met een voorliefde voor fantasie, kunst en creëren. Het mogen gebruiken van je handen en het heen en weer mogen lopen om materialen te pakken is erg prettig voor de motorisch gevoelige leerling. Het sensueel gevoelige kind kan met de diverse materialen en gevoel voor esthetiek uit de voeten en het emotionele hypergevoelige kind kan zijn gevoelens kwijt in de beelden die het maakt. Met een voorliefde voor het oplossen van problemen en uit te zoeken waarom bepaalde dingen wel of niet werken vinden de intellectueel gevoelige leerlingen in creatieve opdrachten voldoening.

Dit is nog maar een fractie van wat kinderen leren door creatieve werkvormen. Leren doe je nl. niet alleen met je hoofd, maar met heel je hart, je lijf en al je zintuigen.

We eindigden het project met een magisch mooie tentoonstelling die werd bezocht door vaders, moeders, opa’s en oma’s en her en der een oppas. Stuk voor stuk waren de leerlingen supertrots op hun werkstuk. En óók dat is veel waard!

Reactie schrijven

Commentaren: 0