· 

Thema? Opdracht? Of vanuit het materiaal?

 “Hoe kan je op creatief gebied met kinderen goed werken met een thema? Hoe voorkom je dat de focus snel ligt op het eindproduct? Zou het werken met een thema als vertrekpunt gezien moeten worden voor eigen beelden van kinderen?”

Een vraag die werd ooit gesteld door Sabine Plamper op de Linked In groep 'cultuureducatie met kwaliteit'. Er kwamen een aantal interessante reacties op. Kan je ook vanuit het materiaal werken zonder daar een thema aan te hangen en echt op het proces te focussen? Jazeker kan dat.

 

Het is vrij ongebruikelijk in het onderwijs om vanuit het materiaal te werken, omdat we nu eenmaal graag concrete resultaten zien en dat graag willen beoordelen.

Hele jonge kinderen zijn niet zo bezig met het resultaat en een idee. Die kunnen helemaal opgaan in het materiaal. Experimenteren, voelen, onderzoeken. Er kan zomaar een beeld ontstaan. En soms ook niet, want dan is het proces voor dat moment even genoeg. Ik kan daar enorm van genieten en moet bekennen dat ik zelf ook graag zo werk.

 

Aan de andere kant heb je de (met name wat oudere) zuchtende en peinzende kinderen. “Ik heb geen idee." "Ik weet niet wat ik moet maken." "Ik kan niks bedenken.” Hier lijkt het proces andersom te gaan. Ze willen beginnen met een ‘idee’. Maar het kan knap lastig zijn om vanuit het niets ‘iets’ te laten ontstaan. En zomaar ergens beginnen (het proces om het proces) is een grote drempel omdat ze dit niet meer kennen.

Werken vanuit een thema kan een hulpmiddel/inspiratiebron zijn. Het is dan wel noodzakelijk om het thema eerst te bespreken, te bekijken, beluisteren of wat dan ook zodat de kinderen zich kunnen verbinden met het thema en ze ook van elkaar weer dingen horen waardoor weer nieuwe input kan ontstaan. Hoe leuk is het om kinderen zelf te laten bedenken wat ze zouden willen maken. Waar gaat hun aandacht en interesse binnen het thema naar uit? Wat willen ze verbeelden?

 

Er zijn zoveel mogelijkheden binnen het vak beeldend werken. Je kan werken vanuit het materiaal, vanuit een thema, vanuit een opdracht, of vrij. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.  Ik vind het leuk om de verschillende manieren van werken en technieken met elkaar te combineren. En dat geeft prachtige resultaten!

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0